سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله تعیین نقش هویت دینی و باور به اقتصاد مقاومتی در پیشبینی سب

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله تعیین نقش هویت دینی و باور به اقتصاد مقاومتی در پیشبینی سبک زندگی خوشبینی درجوانان با word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تعیین نقش هویت دینی و باور به اقتصاد مقاومتی در پیشبینی سبک زندگی خوشبینی درجوانان با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تعیین نقش هویت دینی و باور به اقتصاد مقاومتی در پیشبینی سبک زندگی خوشبینی درجوانان با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تعیین نقش هویت دینی و باور به اقتصاد مقاومتی در پیشبینی سبک زندگی خوشبینی درجوانان با word :

چکیده

خوشبینی برخاسته از مسائل اقتصادی و به پیشرفت اقتصاد کمک میکند. هویت دینی و ملی میتوانند فرد را برای باور کردن به اندیشههای برخاسته از نظریهپردازان داخلی مستعد کنند. با توجه به حساسیت موضوع، پژوهش حاضر به تعیین نقش هویت دینی و باور به اقتصاد مقاومتی در پیشبینی سبک زندگی خوشبینی در جوانان پرداخته است. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نمونهای به حجم

372 نفر از بین آنها انتخاب شد. شرکتکنندگان به پرسشنامههای هویت دینی، پرسشنامه خوشبینی شرر و پرسشنامه محقق ساخته در مورد باور به اقتصاد مقاومتی پاسخ دادند. دادههای دریافتی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS19 و توسط فرمولهای آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. تحلیل دادهها نشان داد که هویت دینی و باور به اقتصاد مقاومتی با خوشبینی رابطه معنادار دارند(.(P<0/001 همچنین هویت دینی و باور به اقتصاد مقاومتی، توانایی پیشبینی سبک زندگی خوشبینی را دارند.

بنابر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت افرادی که دارای هویت دینی و ملی بالا هستند و به نظریههای برخاسته از اندیشمندان میهنی(مانند نظریه اقتصاد مقاومتی) اعتقاد دارند در زندگی از خوشبینی بالا برخوردارند.

واژگان کلیدی: هویت ملی و دینی، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، جوانان، خوشبینی

مقدمه

روانشناسان جدید سعی دارند توجه خود را صرفاً به مشکلات روانی معطوف نسازند و بیشتر بر جنبههای مثبت زندگی تأکید کنند. خوشبینی یکی از سازههای روانشناسی مثبتنگر است(شهنی ییلاق، منیجه و همکاران، :1383 صص: .(19-34 خوشبینها عقیده دارند جهانی داریم که بهترین جهان است. خوشبینها با پذیرش نقش خود در ایجاد مشکل و تلاش برای اصلاح موقعیت در برابر مسأله ایستادگی میکنند(بافیانی

مقدم، محمدحسین و همکاران، .(1392 خوشبینی یکی از خصوصیات مثبت انسان است که طی دو دهه

گذشته، توجه ویژهای را در روانشناسی و علوم اجتماعی به خود جلب کرده است. خوشبینی به جهت

گزینشی اشاره دارد که در آن معمولاً پیامدهای مثبت مورد انتظارند و این پیامدها به عنوان عوامل ثابت، کلی و

همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی
2

درونی در نظر گرفته میشود(رادبز1، .(2004 در این زمینه(چیوک، (2008 بیان میکند که اگر ادراکات عادی

انسان با یک مفهوم مثبت از خود و کنترل شخصی و یک دیدگاه خوشیبنانه حتی کاذب، در مورد آینده همراه شود، نه تنها در اداره جزر و مد زندگی روزانه بلکه در کنار آمدن با حوادث بسیار استرسزا و تهدیدهای

زندگی به افراد کمک میکند. متغیرهای متعددی میتوانند با خوشبینی مرتبط باشند؛ یکی از این فاکتورها

هویت دینی است. وجود باورهای مذهبی تأثیر بهسزائی در استحکام خانواده دارد. ایمان به خدا
موجب میشود نگرش فرد به کل هستی هدفدار و دارای معنی باشد که همین عوامل موجب

خوشبینی در زندگی میشود(سالاری فر، محمدرضا، .(1379

امروزه جنبههای گوناگون مسأله هویت از سوی متفکران و نظریهپردازان اجتماعی مورد توجه قرار گرفته

است. شرایط کنونی ارتباطات جهانی، توسعه و رشد تکنولوژ یهای مختلف، رویارویی مداوم فرهنگی و ;

سبب شده است که مسأله هویت در ابعاد مختلف، از جمله دینی و ملی، به موضوعی کانونی در بررسیهای

اجتماعی تبدیل شود. در جامعه ما جوانان درصد بالایی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند و این مسأله در رابطه با قشر جوان اهمیتی دو چندان مییابد؛ زیرا قشر جوان در هر جامعهای به لحاظ برخورداری از توان و انرژی فراوان قادر است تأثیر تعیین کنندهای بر آینده جامعه بگذارد(سفیری و غفوری، :1388 صص .(1-27
رزازیفر (1386) در تحقیق خود با عنوان »بررسی هویت جمعی و جایگاه هویت ملی در شهر مشهد با تأکید

بر تأثیر دو عامل ملی گرایی و عدالت توزیعی بر هویت ملی«، عنوان میکند که رابطه بین ارزشهای دینی و

ملی ضعیف بوده است و با افزایش سواد، هویت ملی نیز افزایش مییابد، همچنین اعتقادات افراد نسبت به پایبندی عملی آنها بیشتر نشان داده شده است. نجمه حمید و همکاران(1391، ص(90-77 در پژوهشی که با عنوان رابطه ساده و چندگانه هویت دینی، سلامت روانی و خوشبینی که در بین دانشجویان دانشگاه اهواز انجام دادند، رابطه معناداری بین خوشبینی و هویت دینی یافتند. آقازاده (1377) در تحقیق خود با عنوان

»هویت جمعی در دو زمینه هویت جمعی ملی محلی و هویت جمعی دانشجویی« عنوان میکند بین هویت

ملی و میزان دینداری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین هویت ملی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی نیز ارتباط معنیدار وجود دارد. اریکسون بیان میکند که هویت من احساسی است که هشیارانه تجربه میشود؛ احساسی که از تبادل فرد با واقعیت اجتماعی خویش ناشی میشود و در حال تغییر و تبدیل در پاسخ به

تغییرات در محیط اجتماعی است. تشکیل و حفظ اساس قوی از هویت من اهمیت فراوانی دارد و عدم وجود

آن از نخستین عوامل تعیینکننده آسیب روانی و ناسازگاری است. اریکسون معتقد است در سنین نوجوانی فرد

نسبت به هویت خود آگاهی به دست میآورد و خود با وحدت بزرگتری از گذشته در ارتباط با گروه، شغل، جنس، فرهنگ و مذهب در نوجوانی شکل میگیرد(کروگر2، .(2010 به نظر کان، “خود” که در کانون نظریه

جامعه شناختی قرار دارد، در تعامل اجتماعی و با درونی شدن ایستارهای دیگران نسبت به خود شکل

میگیرد؛ دیگرانی که فرد با آنها در تماس است یا به نحوی از آنان آگاهی دارد. برای پژوهش درباره “خود”

1 Raydiez 2. Keroyger

همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی
3

میتوان آن را مجموعه نسبتاً ثابت و پایداری از ایستارها درباره هویت خود شخص در نظر گرفت. مطابق با

نظر کان، هویت فرد همان هویت اجماعی اوست؛ به این معنا که فرد به واسطه رابطهای که با دیگران در رابطه با نظام اجتماعی که در آن قرار گرفته دارد، خود را توصیف مینماید یا هویت خویش را با آن ابراز میکند.

کان با تحقیقات خود مفاهیمی مانند شغل، طبقه اجتماعی، دین و نهادهای دیگر اجتماعی را به حیطه تحقیق

وارد کرد و اهمیت اینها را در توسعه و شکل دادن به خود نشان داد(تهرانی، امیرآشفته، .(1380 با توجه به

فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه »ما امروز در مقابل یک فشار جهانی قرار داریم. دشمنی وجود دارد در دنیا که میخواهد با فشار اقتصادی و با تحریم، سلطه یا اهریمنی خودش را به این کشور

برگرداند. ما باید یک اقتصاد مقاومتی واقعی در کشور به وجود بیاوریم.)«بیانات در دیدار کارگزاران نظام،

(1391، در شرایط امروزی کشور، مقاومت اقتصادی به عنوان یک راهکار کلان ارائه شده است.

در ماههای اخیر عرصه اقتصاد کشور شاهد رویارویی با گفتمانی جدید در حوزه اقتصادی با عنوان »اقتصاد

مقاومتی« است. اکنون اقتصاد کشورمان هم از فضای جهانی تأثیر میپذیرد و هم به دلیل قدرتی که در حوزههای مختلف علمی، سیاسی و انرژی به دست آورده یا از قبل داشته است، بر آن اثر میگذارد. با توسعه تحریم اقتصادی علیه ایران، این ضرورت بیش از پیش نمایان شده و آن دستیابی به یک الگوی مقاومتی از اقتصاد است؛ الگویی که در برابر بحرانهای اقتصادی رویکردی فعالانه دارد و میتواند در شرایط بحرانی موانع را برطرف کند. اقتصاد مقاومتی چشماندازی کلان در جریان اقتصاد ایران اسلامی است و اقدامی

بلندمدت را در راستای این چشمانداز شامل میشود. البته تحریم اقتصادی علیه ایران مربوط به سالهای اخیر

نیست. اولین تحریم اقتصادی ایران بیش از سه دهه پیش و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی ایالات متحده صورت گرفت که منجر به مسدودشدن اموال کشورمان در بانکهای غربی شد. پس از آن در طول سالهای گذشته همواره تحریمها به صورت مستمر و به بهانههای مختلف تداوم یافته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که در چندسال اخیر با تصویب قطعنامه 1929، تحریم ایران در برخی محورها مانند خرید

نفت ایران، سرمایهگذاری خارجی در اقتصاد ایران، تحریم تجاری و حمل و نقل دریایی و هوایی ایران، بانک

مرکزی و بانکهای فعال در صادرات و واردات کشور ابعاد وسیعتری یافته است(میرعمادی، سیداحمد،

.(1381

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید